Αβέβαιη είναι η κατασκευή της Ολυμπίας Οδού στο τμήμα μετά την Πάτρα όπως υπαγορεύεται από την μνημονιακή περιστολή των δημοσίων δαπανών αλλά και από τις κυβερνητικές σκοπιμότητες και τα επιχειρηματικά συμφέροντα. Μετά από 5 σχεδόν χρόνια αναβολών και κοροϊδίας, η διεκδίκηση ενός σύγχρονου και ασφαλούς δρόμου για ελεύθερες, χωρίς διόδια, μετακινήσεις των κατοίκων της Ηλείας και Δυτικής Αχαΐας πρέπει να βγει δυναμικά μπροστά από τους ίδιους τους εργαζόμενους και τις συλλογικότητές τους! Το θέμα της καθυστέρησης στις δημοπρατήσεις του έργου απασχόλησε πριν από μέρες το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας σε μια ακόμα έκτακτη συζήτηση που επιχείρησε να δημιουργήσει εντυπώσεις δυναμικής διεκδίκησης προκρίνοντας ουσιαστικά μόνο επαφές με κυβερνητικούς παράγοντες. Η τοποθέτηση της περιφερειακής συμβούλου της Αριστερής Παρέμβασης Κατερίνας Χαμηλάκη ήταν σαφής: Το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα αποτελεί ένα διαχρονικό σκάνδαλο διαπλοκής των μνημονιακών κυβερνήσεων και των κρατικοδίαιτων μεγαλοεργολάβων, σε απόλυτη ευθυγράμμιση με τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των έργων ΕΣΠΑ. 'Ηδη από το 2012-2013, με διαδοχικά «κοψίματα», ο αρχικός αυτοκινητόδρομος ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Ελευσίνα-Τσακώνα (365χλμ) περιορίστηκε σε Κορίνθου-Πατρών (125 χλμ) με τον ίδιο και μεγαλύτερο προϋπολογισμό, αφήνοντας τα υπόλοιπα τμήματα Πάτρα-Πύργος αλλά και Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα εκτός χρηματοδότησης ΕΣΠΑ 2007-2013. Από ΠΑΣΟΚ-ΝΔ καλλιεργήθηκε τότε συνειδητά η απάτη ότι το έργο θα δημοπρατηθεί και θα ολοκληρωθεί μαζί με την Κορίνθου-Πατρών δηλαδή το 2016!
Ενώ οι μεγαλοκατασκευαστές της «Ολυμπίας Οδού» μετά από εκβιασμούς και διαπραγματεύσεις πέτυχαν διαδοχικά «πανωπροίκια» στη ληστρική σύμβαση φτάνοντας τα 1,4 δις συμμετοχή δημοσίου-ΕΕ, ενώ παράνομα εισπράττουν επί 8 χρόνια διόδια από έναν επικίνδυνο δρόμο-εργοτάξιο, και ενώ είναι ακόμα αμφίβολο ότι θα παραδώσουν το έργο εντός του 2017, το μέλλον της υπόλοιπης Ολυμπίας Οδού είναι εξαρχής υπονομευμένο. Καταρχήν προγραμματίζεται μόνο η κατασκευή του τμήματος Πατρών-Πύργου (μήκους 75 χλμ), ενώ η σύνδεση του Πύργου με την Καλαμάτα, μέσα από τα τμήματα Πύργος-Καλό Νερό και Καλό Νερό-Τσακώνα, έχει παραπεμφθεί στις καλένδες. Ο προϋπολογισμός του έργου Πάτρα-Πύργος, 453 εκατ. Ευρ., ιδιαίτερα φουσκωμένος για να προσελκύσει τις κατασκευαστικές, δεν μπορεί να καλυφθεί από το πετσοκομμένο στα μέτρα της Τρόικας Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Άρα θα πρέπει να στριμωχτεί στη λίστα μαζί με πολλά άλλα έργα υποδομών για το ΕΣΠΑ 2014-2020, χωρίς ωστόσο να φαίνεται ότι αποτελεί κυβερνητική προτεραιότητα.Παράλληλα, μέσα από καθυστερήσεις και αναβολές η κυβέρνηση επιχειρεί να απορρίψει το αίτημα εξέτασης της Νότιας Χάραξης του αυτοκινητοδρόμου, για το τμήμα μεταξύ Πάτρας και Κάτω Αχαΐας, που διεκδικούν οι ίδιοι οι κάτοικοι ώστε να μην διχοτομηθούν οι πυκνοκατοικημένοι παράκτιοι οικισμοί.
Με την κατάτμηση του έργου Πατρών-Πύργου σε 8 εργολαβίες, η κυβέρνηση δεν επιχειρεί την πάταξη της διαπλοκής αλλά την επαναδιαπραγμάτευσή και ανακύκλωσή της με τους δικούς της όρους! Σχεδιάζει έναν δρόμο παραδομένο για άλλη μια φορά στα συμφέροντα και τους εκβιασμούς των εργολάβων-κατασκευαστών, με διόδια σε κομβικά σημεία (όπως Τσουκαλέικα, Κάτω Αχαΐα) που θα επιβαρύνουν την καθημερινή μετακίνηση των κατοίκων των περιοχών αυτών. Κυβέρνηση και Ευρωπαϊκή Ένωση συνδέουν την κατασκευή του οδικού δικτύου με κριτήρια «ανταποδοτικότητας», τον αριθμό των οχημάτων, τα διόδια που θα εισπραχθούν, την εξυπηρέτηση λιμανιών για την μείωση του κόστους μεταφοράς προϊόντων, και όχι την ασφάλεια των κατοίκων και τη σύνδεση απομονωμένων περιοχών.
Μετά την πικρή εμπειρία των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας από την μακροχρόνια ομηρία των μισοτελειωμένων εθνικών οδικών δικτύων και του τρένου-προαστιακού ένα είναι σαφές: Λύση δεν μπορεί να είναι η κατασκευή των έργων με συμβάσεις παραχώρησης όπου οι μεγαλοεργολάβοι θησαυρίζουν από την κατασκευή και από την εκμετάλλευση των έργων μετά την ολοκλήρωσή τους, και το αντίτιμο πληρώνουν οι εργαζόμενοι που πληρώνουν τα διόδια. Ούτε όμως και η ανάθεση σε κατασκευαστικές που απομυζούν τις επιδοτήσεις, έχουν συνθήκες γαλέρας για τους εργαζόμενους, και εκβιάζουν με διακοπή των έργων ανά πάσα στιγμή. Η κατασκευή των δημόσιων έργων κοινής ωφέλειας πρέπει να γίνει υπόθεση του δημοσίου με κρατικά μέσα, χωρίς διόδια, με εξασφαλισμένο το δημόσιο χαρακτήρα τους μακριά από ιδιωτικοποιήσεις ή συμβάσεις παραχώρησης.
Η Αριστερή Παρέμβαση-Αντικαπιταλιστική Κίνηση Δυτικής Ελλάδας υποστηρίζει ότι οι ίδιοι οι κάτοικοι της Ηλείας και της Αχαΐας πρέπει να βγουν μπροστά διεκδικώντας μαχητικά- ενωτικά:
-Άμεση έναρξη των εργασιών της Ολυμπίας Οδού Πάτρας-Πύργου-Τσακώνας με νέα κατασκευή και όχι «επιδιόρθωση» των κάθετων συνδετήριων οδών. Πλήρης διασύνδεση της Ολυμπίας Οδού με όλες τις άλλες μεταφορές, τις παραγωγικές μονάδες, τους αναπτυξιακούς κόμβους, τους ιστορικούς και αρχαιολογικούς τόπους. Δεν γίνεται ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ που δεν φτάνει ούτε καν στην Αρχαία Ολυμπία!
- Άμεσος έλεγχος και απόδοση ευθυνών (ποινικών, διοικητικών, οικονομικών) σε όσους διαχειρίστηκαν τις αμαρτωλές συμβάσεις και τα «πανωπροίκια».
- Εξασφάλιση της χρηματοδότησης από τις Δημόσιες Επενδύσεις. Να είναι ο αυτοκινητόδρομος δημόσιο έργο χωρίς διόδια. Να μην τοποθετηθούν σταθμοί διοδίων στο νέο τμήμα της εθνικής οδού. Όχι στα διόδια της Ολυμπίας Οδού που παράνομα εισπράττουν οι μεγαλοεργολάβοι.
- Χάραξη της εθνικής οδού με γνώμονα την ασφάλεια, τον σεβασμό στο περιβάλλον, την ποιότητα ζωής των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας. Να σχεδιαστεί η Νότια Χάραξη της εθνικής μεταξύ Πάτρας-Κάτω Αχαΐας και να προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις η συνολική κατασκευή του έργου.
-Σύνταξη των μελετών και άμεση προώθηση της κατασκευής των τμημάτων Πύργος-Καλό Νερό και Καλό Νερό-Τσακώνα
- Όχι στην ιδιωτικοποίηση των δημόσιων αγαθών και υποδομών μέσω ΤΑΙΠΕΔ και Υπερταμείου. Νερό, οδικό δίκτυο, λιμάνια και αεροδρόμια ανήκουν στο λαό.
Η Αριστερή Παρέμβαση θα στηρίξει κάθε κινητοποίηση των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας στο αίτημα ολοκλήρωσης της Ολυμπίας Οδού.
Κατερίνα Χαμηλάκη, περιφερειακή σύμβουλος
Αριστερή Παρέμβαση-Αντικαπιταλιστική Κίνηση στη Δυτική Ελλάδα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου