Ο Ανάργυρος Μαριόλης το 2021 αναδείχθηκε «Καλύτερος Οικογενειακός Ιατρός στον Κόσμο για το 2021» από τον Παγκόσμια Παγκόσμιο Οργανισμό Οικογενειακών Γιατρών, WONCA.
Ο διευθυντής του Κέντρου Υγείας στην Αρεόπολη είχε γράψει τότε στο Travel.gr για τη Μάνη: «Η Μάνη είναι μικρός τόπος αλλά η ιστορία και η παράδοσή της, τεράστιες. Παραδόθηκε σε μας χωρίς διακοπή. Σε κάθε αντάμωμα, το μυαλό αναμοχλεύει το χθες και τα μάτια κοιτούν το αύριο. Τα χρώματα, οι μουσικές, οι έρωτες, η θάλασσα, η χαρά, οι κουβέντες μάς συνδέουν αδιάκοπα με το παρελθόν. Το ιδιαίτερο που μπορεί να δώσει η Μάνη στον επισκέπτη είναι το χρώμα που έδωσε και σε εμένα. Το χρώμα του φεγγαριού. Ο επισκέπτης που περπατάει στα σοκάκια της Μάνης και γνωρίζει τις μοναδικές παραλίες και τους πανέμορφους οικισμούς, νιώθει ότι μπορεί να ξεδιπλώσει τη θάλασσα».
Αυτά τα λόγια του κ. Μαριόλη τα θυμηθήκαμε καθώς αντικρίσαμε για πρώτη φορά τον Γερολιμένα, περίπου 100 χιλιόμετρα μακριά από τη Σπάρτη και περίπου 25 χιλιόμετρα μετά την Αρεόπολη. Τα παραδοσιακά πέτρινα σπίτια σχεδόν ακουμπούν τη θάλασσα, το άγριο επιβλητικό τοπίο της Μάνης αποτελεί το καλύτερο σκηνικό ενώ τα νερά είναι διάφανα, ώρες ώρες νομίζει κανείς πως είναι ψεύτικα.
Ο Γερολιμένας είναι από τα μέρη που έχουν συνδεθεί με τη μανιάτικη ναυτική ιστορία. Υπήρξε ορμητήριο για Μανιάτες πειρατές στην Οθωμανική περίοδο ενώ μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους ήταν σπουδαίο αλιευτικό κέντρο. Εδώ, υπήρχαν πολλές εγκαταστάσεις διάθεσης πάγου, μαγαζιά στα οποία διακινούνταν τα αλιεύματα όπως και ένα λιμάνι στο οποίο άραζαν σπογγαλιευτικά σκάφη, τα οποία ψάρευαν σφουγγάρια στην ανατολική πλευρά της Μεσογείου. Εκείνη η περίοδος ανάπτυξης του οικισμού έχει αφήσει και τα σημάδια της στην αρχιτεκτονική του με τα νεοκλασικά και μεγάλα πέτρινα κτίσματα του Γερολιμένα, τα οποία χρονολογούνται από τότε.
Ερχόμενοι εδώ, θα έχετε την ευκαιρία να χαλαρώσετε σε ένα πραγματικά μανιάτικο τοπίο ενώ την ίδια στιγμή θα απολαμβάνετε τη θέα προς το ακρωτήριο Ταίναρο. Ο Γερολιμένας είναι «τόσο όσο» τουριστικά ανaπτυγμένος. Υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές αλλά δεν υπάρχει η πολυκοσμία και η φασαρία άλλων τουριστικών προορισμών. Σίγουρα αν ψάχνετε έναν προορισμό ως βάση για να εξερευνήσετε τη Λακωνική Μάνη είναι μία εξαιρετική επιλογή.
Στη Βάθεια ο χρόνος όντως έχει σταματήσει
Ο Γερολιμένας είναι μία εξαιρετική βάση για να εξερευνήσετε όλη τη Λακωνική Μάνη με την άγρια ιδιαίτερη ομορφιά της. Περισσότερες λεπτομέρειες για το τι μπορείτε να δείτε, να κάνετε και να φάτε θα βρείτε εδώ. Εμείς θα αρκεστούμε να πούμε λίγα πράγματα για τη Βάθεια. Ίσως το πιο φωτογραφημένο μέρος της Μάνης, με τους πύργους που ανταγωνίζονταν κάποτε ο ένας τον άλλον σε μεγαλοπρέπεια. Η Βάθεια έχει ιστορία αιώνων και έχει περάσει περιόδους ακμής και παρακμής. Οι πρώτες αναφορές για αυτήν σε ιστορικές πηγές εμφανίζονται τον 16ο αιώνα. Τη σημερινή του μορφή ο οικισμός πρέπει να την πήρε τον 18ο αιώνα, ενώ η μεγαλύτερη περίοδος ακμής του σημειώθηκε κατά τον 19ο αιώνα.
Όπως συνέβη και με άλλα μικρά μέρη της Ελλάδας, τον 20ό αιώνα σταδιακά ο οικισμός εγκαταλείφθηκε. Λίγο πριν τη δεκαετία του 1980 ζούσαν εκεί 11 άνθρωποι, κυρίως ηλικιωμένες γυναίκες. Ρεύμα δεν υπήρχε. Αρχικά, τον οικισμό «επισκέφθηκε» η ΔΕΗ μετά ήρθε η σειρά του ΕΟΤ ο οποίος αναστύλωσε και αναπαλαίωσε μερικούς πύργους κάνοντας τους ξενώνες. Αρχιτεκτονικά υπήρξε μία απόλυτα επιτυχημένη παρέμβαση με σεβασμό στην πολιτιστική κληρονομιά του τόπου. Η αναγεννημένη Βάθεια ήταν από τους πρώτους λόγους που η Μάνη άρχισε να αναπτύσσεται τουριστικά.
Αλλά ο «σπόρος» που φύτρωσε ο ΕΟΤ δεν κατάφερε να πιάσει στη Βάθεια. Μετά από κάποια χρόνια λειτουργίας των ξενώνων η προσπάθεια δεν συνεχίστηκε. Ένας λόγος ήταν το καθεστώς ιδιοκτησίας πολλών πύργων που ανήκουν σε πολυάριθμούς κληρονόμους-ιδιοκτήτες και οποιαδήποτε επικοινωνία μαζί τους ήταν αρκετά δύσκολη. Σήμερα, η εικόνα της Βάθειας είναι αντιφατική. Η σπουδαία αρχιτεκτονική συνυπάρχει με την εγκατάλειψη. Είναι ένα υπαίθριο μουσείο ελληνικής ιστορίας και λαϊκής αρχιτεκτονικής αλλά και ένα κομμάτι της νεότερης Ελλάδας που λέγεται τουρισμός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου