Παράλληλα, διαπιστώθηκαν κι άλλες παρατυπίες και παραλείψεις και συγκεκριμένα ότι υπήρχε τασάκι πάνω στο γραφείο, ενώ δεν υπήρχε σήμανση απαγόρευσης του καπνίσματος.
Βαριά πρόστιμα επιβλήθηκαν σε υπαλλήλους του δήμου Θεσσαλονίκης που πιάστηκαν επ’ αυτοφώρω να καπνίζουν στην υπηρεσία τους και μάλιστα σε δύο διαφορετικές ημέρες.
Μάλιστα, κατά τη διαδικασία των δύο διαδοχικών ελέγχων, πέρα από το κάπνισμα, διαπιστώθηκαν και άλλες παραβάσεις της αντικαπνιστικής νομοθεσίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του GRTimes.gr, ο πρώτος έλεγχος πραγματοποιήθηκε πριν από περίπου ένα μήνα έπειτα από καταγγελία. Οι υπάλληλοι της διεύθυνσης Υγιεινής της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που πραγματοποίησαν τον έλεγχο «τσάκωσαν» υπάλληλο να καπνίζει και επέβαλαν πρόστιμο 100 ευρώ στον ίδιο και 500 ευρώ στον υπεύθυνο -σύμφωνα με τον νόμο- προϊστάμενο της υπηρεσίας.
Παράλληλα, όμως, διαπίστωσαν κι άλλες παρατυπίες και παραλείψεις και συγκεκριμένα ότι υπήρχε τασάκι πάνω στο γραφείο, ενώ δεν υπήρχε σήμανση απαγόρευσης του καπνίσματος.
Δε συμμορφώθηκαν
Παρά τα πρόστιμα και τις συστάσεις που έγιναν και παρότι είναι δεδομένο ότι σε χώρους όπου έχει διαπιστωθεί παράβαση γίνεται επανέλεγχος, οι υπάλληλοι δε συμμορφώθηκαν πλήρως.
Σε επαναληπτικό έλεγχο που έγινε από την ίδια υπηρεσία, διαπιστώθηκε ότι μπήκε μεν σήμανση για την απαγόρευση του καπνίσματος, την οποία όμως αγνοούσε επιδεικτικά εκείνη την ώρα άλλη υπάλληλος που κάπνιζε ανενόχλητη στο γραφείο. Το αποτέλεσμα ήταν να επιβληθούν νέα πρόστιμα και μάλιστα διπλάσια από την πρώτη φορά, όπως προβλέπει ο νόμος.
Σημειωτέον ότι οι έλεγχοι έγιναν από το υγειονομικό, καθώς για λόγους διαφάνειας και αξιοπιστίας οι υπηρεσίες του δήμου Θεσσαλονίκης δεν επιθεωρούνται από τη δημοτική αστυνομία.
Πλημμελής η εφαρμογή του νόμου
Μπορεί σε επίπεδο ελέγχων η κατάσταση να είναι πολύ καλή, με τη δημοτική αστυνομία του δήμου Θεσσαλονίκης και τα μικτά κλιμάκια να πραγματοποιούν συνεχείς εφόδους, δεν ισχύει όμως το ίδιο και για την εφαρμογή των υπόλοιπων διατάξεων του αντικαπνιστικού νόμου σε αρκετά δημόσια κτίρια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και στο κεντρικό κτίριο του δήμου Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει η επαρκής σήμανση που ο νόμος προβλέπει, δηλαδή ότι θα πρέπει να είναι τοποθετημένα ειδικά σήματα σε εμφανή σημεία ανά 15 τετραγωνικά μέτρα.
Επιπλέον, με βάση τις σχετικές διατάξεις, όλοι οι φορείς και τα νομικά πρόσωπα του Δημοσίου όφειλαν μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου να καταρτίσουν σχέδιο ελέγχου του καπνίσματος και να ορίσουν υπεύθυνους για την εφαρμογή του.
Στην περίπτωση του δήμου Θεσσαλονίκης, οι υπηρεσίες του οποίου βρίσκονται σε διαφορετικά κτίρια, ακόμα κι αν πρόκειται για γραφεία που υπάγονται στην ίδια διεύθυνση, η οδηγία που εστάλη από την αρμόδια υπηρεσία είναι να οριστεί υπεύθυνος ανά κτιριακή εγκατάσταση και ανά όροφο.
Βασική αρμοδιότητα του υπεύθυνου είναι να ενημερώνει για τυχόν παραβάσεις τον διευθυντή, που εξακολουθεί να φέρει πλήρως την ευθύνη, ο οποίος με τη σειρά του θα πρέπει να ενημερώσει τις αρμόδιες αρχές.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχουν συμμορφωθεί ακόμα όλες οι υπηρεσίες με την οδηγία.
Τι προβλέπεται για τις δημόσιες υπηρεσίες
Για την περίπτωση των δημόσιων χώρων εργασίας και των χώρων αναμονής δημοσίων υπηρεσιών προβλέπεται πρόστιμο 100 ευρώ για τον καπνιστή και 500 ευρώ για τον υπεύθυνο διαχείρισης – προϊστάμενο. Σε κάθε περίπτωση επανάληψης της παράβασης διπλασιάζεται το αμέσως προηγούμενο επιβληθέν πρόστιμο.
Παραβάσεις θεωρούνται επίσης:
Η μη κατάρτιση σχεδίου αποτροπής καπνίσματος και ο μη ορισμός υπευθύνου.
Η έλλειψη ανάρτησης σήμανσης και η μη λήψη λοιπόν μέτρων αποτροπής (απομάκρυνση σταχτοδοχείων).
Η απουσία ανταπόκρισης του υπευθύνου σε διαμαρτυρία για την πραγματοποίηση της παράβασης.
Η παράλειψη κλήσης των αρμόδιων οργάνων ελέγχου.
Η έλλειψη συνεργασίας με τα όργανα ελέγχου.
Για όλα την τήρηση όλων αυτών των διατάξεων την ευθύνη έχει ο υπεύθυνος διαχείρισης, διευθυντής ή προϊστάμενος.
Μάλιστα, κατά τη διαδικασία των δύο διαδοχικών ελέγχων, πέρα από το κάπνισμα, διαπιστώθηκαν και άλλες παραβάσεις της αντικαπνιστικής νομοθεσίας.
Παράλληλα, όμως, διαπίστωσαν κι άλλες παρατυπίες και παραλείψεις και συγκεκριμένα ότι υπήρχε τασάκι πάνω στο γραφείο, ενώ δεν υπήρχε σήμανση απαγόρευσης του καπνίσματος.
Δε συμμορφώθηκαν
Παρά τα πρόστιμα και τις συστάσεις που έγιναν και παρότι είναι δεδομένο ότι σε χώρους όπου έχει διαπιστωθεί παράβαση γίνεται επανέλεγχος, οι υπάλληλοι δε συμμορφώθηκαν πλήρως.
Σε επαναληπτικό έλεγχο που έγινε από την ίδια υπηρεσία, διαπιστώθηκε ότι μπήκε μεν σήμανση για την απαγόρευση του καπνίσματος, την οποία όμως αγνοούσε επιδεικτικά εκείνη την ώρα άλλη υπάλληλος που κάπνιζε ανενόχλητη στο γραφείο. Το αποτέλεσμα ήταν να επιβληθούν νέα πρόστιμα και μάλιστα διπλάσια από την πρώτη φορά, όπως προβλέπει ο νόμος.
Σημειωτέον ότι οι έλεγχοι έγιναν από το υγειονομικό, καθώς για λόγους διαφάνειας και αξιοπιστίας οι υπηρεσίες του δήμου Θεσσαλονίκης δεν επιθεωρούνται από τη δημοτική αστυνομία.
Πλημμελής η εφαρμογή του νόμου
Μπορεί σε επίπεδο ελέγχων η κατάσταση να είναι πολύ καλή, με τη δημοτική αστυνομία του δήμου Θεσσαλονίκης και τα μικτά κλιμάκια να πραγματοποιούν συνεχείς εφόδους, δεν ισχύει όμως το ίδιο και για την εφαρμογή των υπόλοιπων διατάξεων του αντικαπνιστικού νόμου σε αρκετά δημόσια κτίρια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και στο κεντρικό κτίριο του δήμου Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει η επαρκής σήμανση που ο νόμος προβλέπει, δηλαδή ότι θα πρέπει να είναι τοποθετημένα ειδικά σήματα σε εμφανή σημεία ανά 15 τετραγωνικά μέτρα.
Επιπλέον, με βάση τις σχετικές διατάξεις, όλοι οι φορείς και τα νομικά πρόσωπα του Δημοσίου όφειλαν μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου να καταρτίσουν σχέδιο ελέγχου του καπνίσματος και να ορίσουν υπεύθυνους για την εφαρμογή του.
Στην περίπτωση του δήμου Θεσσαλονίκης, οι υπηρεσίες του οποίου βρίσκονται σε διαφορετικά κτίρια, ακόμα κι αν πρόκειται για γραφεία που υπάγονται στην ίδια διεύθυνση, η οδηγία που εστάλη από την αρμόδια υπηρεσία είναι να οριστεί υπεύθυνος ανά κτιριακή εγκατάσταση και ανά όροφο.
Βασική αρμοδιότητα του υπεύθυνου είναι να ενημερώνει για τυχόν παραβάσεις τον διευθυντή, που εξακολουθεί να φέρει πλήρως την ευθύνη, ο οποίος με τη σειρά του θα πρέπει να ενημερώσει τις αρμόδιες αρχές.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχουν συμμορφωθεί ακόμα όλες οι υπηρεσίες με την οδηγία.
Τι προβλέπεται για τις δημόσιες υπηρεσίες
Για την περίπτωση των δημόσιων χώρων εργασίας και των χώρων αναμονής δημοσίων υπηρεσιών προβλέπεται πρόστιμο 100 ευρώ για τον καπνιστή και 500 ευρώ για τον υπεύθυνο διαχείρισης – προϊστάμενο. Σε κάθε περίπτωση επανάληψης της παράβασης διπλασιάζεται το αμέσως προηγούμενο επιβληθέν πρόστιμο.
Παραβάσεις θεωρούνται επίσης:
Η μη κατάρτιση σχεδίου αποτροπής καπνίσματος και ο μη ορισμός υπευθύνου.
Η έλλειψη ανάρτησης σήμανσης και η μη λήψη λοιπόν μέτρων αποτροπής (απομάκρυνση σταχτοδοχείων).
Η απουσία ανταπόκρισης του υπευθύνου σε διαμαρτυρία για την πραγματοποίηση της παράβασης.
Η παράλειψη κλήσης των αρμόδιων οργάνων ελέγχου.
Η έλλειψη συνεργασίας με τα όργανα ελέγχου.
Για όλα την τήρηση όλων αυτών των διατάξεων την ευθύνη έχει ο υπεύθυνος διαχείρισης, διευθυντής ή προϊστάμενος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου