ΤΕΧΝΗΤΗ ΑΝΑΠΝΟΗ δια «χειρός» Σταθάκη
Όνειρο ζω, μη με ξυπνάτε…
-Το νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα Υποδομών και Περιβάλλοντος
-Πρόβλεψη και για την οριζόντια διαχείριση απορριμμάτων στην Πελοπόννησο μέσω ΣΔΙΤ
-Καμία πρόβλεψη για την επαναλειτουργία του σιδηρόδρομου στην περιοχή μας
Μία από τις πλέον πετυχημένες διαφημίσεις στην ελληνική τηλεόραση ήταν αυτή με τον πλανόδιο ψήστη έξω από ένα ποδοσφαιρικό γήπεδο που έλεγε «όνειρο ζω, μη με ξυπνάτε…».
Θα μπορούσε να μεταφραστεί κατ’ αυτόν τον τρόπο και η δέσμευση του αρμόδιου υπουργείου ότι στο νέο ΕΣΠΑ έχει ενταχθεί και ο δρόμος Καλό Νερό –Τσακώνα. Ένα έργο με δεκάδες υποσχέσεις υλοποίησης εδώ και χρόνια, δεκάδες διακηρύξεις από τα πλέον επίσημα – υπουργικά- χείλη.
Στην προχθεσινή ανακοίνωση του αρμόδιου υπουργού Γ. Σταθάκη το συγκεκριμένο έργο εξαγγέλλεται για μία ακόμα φορά. Δεν έχουμε άλλη επιλογή παρά να τον πιστέψουμε.
Βέβαια, εκτός από τους «μπομπολόδρομους», στο νέο ΕΣΠΑ δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για το σιδηρόδρομο, για τη σύνδεση της Πάτρας, μέσω Πύργου, με την Καλαμάτα, ούτε καν η πρόβλεψη για την επαναλειτουργία του προαστιακού της μεσσηνιακής πρωτεύουσας.
Παρά τα παραπάνω, ας δούμε αναλυτικά τις νέες εξαγγελίες, με την ελπίδα ότι δε θα μείνουν στα λόγια, όπως και οι προηγούμενες.
Είκοσι τρία μεγάλα έργα υποδομής περιλαμβάνει το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014 - 2020» (ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ) του νέου ΕΣΠΑ, σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα της επιτροπής παρακολούθησης του προγράμματος, προϋπολογισμού 5,2 δισ. ευρώ.
Το ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ είναι, όπως αναφέρεται, το μεγαλύτερο από άποψη διαθέσιμων κοινοτικών πόρων Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ και συγχρηματοδοτείται τόσο από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), με 1,1 δισ. ευρώ, όσο και από το Ταμείο Συνοχής (ΤΣ), με 3,2 δισ. ευρώ, με τους εθνικούς πόρους να ανέρχονται σε 853 εκατ. ευρώ. Το επιχειρησιακό αξιοποιεί το 22% των κοινοτικών πόρων του νέου ΕΣΠΑ, το οποίο ανέρχεται σε περίπου 20 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη, πάντως, αποτελεί πρώτης τάξης πρόβλημα η λεγόμενη υπερδέσμευση (overbooking) του προγράμματος, καθώς ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων ξεπερνά τα οικονομικά μεγέθη του επιχειρησιακού. Έτσι, για να προχωρήσουν τα έργα θα χρειαστούν περισσότεροι πόροι, οι οποίοι προς στιγμήν είναι άγνωστο πού θα βρεθούν.
Στον Τομέα Μεταφορών τα 14 έργα είναι μεταξύ άλλων: Κατασκευή αυτοκινητόδρομου «Πάτρα – Πύργος, κατασκευή αυτοκινητόδρομου «Καλό Νερό - Τσακώνα». Στον Τομέα Περιβάλλοντος στα εννέα έργα υπάρχει κι αυτό που αφορά στην οριζόντια Διαχείριση Απορριμμάτων Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ.
Στόχοι
Στον Τομέα Μεταφορών στόχος του προγράμματος είναι η προώθηση της ολοκλήρωσης μέρους των υποδομών του βασικού διευρωπαϊκού δικτύου και η περαιτέρω ανάπτυξη ή αναβάθμιση του λεγόμενου αναλυτικού διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, με έμφαση στο οδικό και σιδηροδρομικό, αλλά και επιλεγμένες παρεμβάσεις λιμένων και αεροδρομίων.
Για τις θαλάσσιες μεταφορές, υπάρχει μια γενική περιγραφή: Η υλοποίηση εστιασμένων παρεμβάσεων σε λιμάνια του διευρωπαϊκού δικτύου που βελτιώνουν τις υφιστάμενες υποδομές και η βελτίωση της ασφάλειας ναυσιπλοΐας και της ασφάλειας των λιμενικών εγκαταστάσεων. Παρεμβάσεις σε λιμένες του διευρωπαϊκού δικτύου και αναβάθμιση ή εκσυγχρονισμός των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Για τις αεροπορικές μεταφορές: Η υλοποίηση εστιασμένων παρεμβάσεων σε αεροδρόμια του διευρωπαϊκού δικτύου σε νησιωτικές περιφέρειες, που βελτιώνουν τη συνδεσιμότητα των νησιών.
Επίσης, επιδιώκεται η προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών και ο εκσυγχρονισμός του συστήματος μεταφορών, με σύνδεση σιδηρόδρομων και αυτοκινητόδρομων με λιμάνια του διευρωπαϊκού δικτύου και ΒΙΠΕ.
Ακόμη, στόχος είναι η βελτίωση της ασφάλειας μεταφορών, με μείωση των τροχαίων ατυχημάτων μέσω βραχυπρόθεσμων παρεμβάσεων υψηλής αποδοτικότητας, αλλά και η βελτίωση της ασφάλειας ναυσιπλοΐας με εγκατάσταση ή βελτίωση συστημάτων διαχείρισης της θαλάσσιας κυκλοφορίας μέσων έρευνας και διάσωσης.
Επίσης, στην αεροναυτιλία επιδιώκεται η υλοποίηση οριζόντιων παρεμβάσεων μέσω προμήθειας κι εγκατάστασης σύγχρονων συστημάτων διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας.
Άλλος στόχος του προγράμματος είναι η ανάπτυξη και επέκταση βιώσιμων και οικολογικών αστικών μεταφορών, με έμφαση στην αύξηση της χρήσης περιβαλλοντικά φιλικών μέσων μεταφοράς με την κατασκευή - ολοκλήρωση έργων καθαρών αστικών και προαστιακών μεταφορών στα κύρια αστικά κέντρα της χώρας.
Ειδικότερα στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων προβλέπεται: Η χωριστή συλλογή και ανακύκλωση αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένης της κομποστοποίησης. Η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της ολοκληρωμένης διαχείρισης αποβλήτων, με βάση το Εθνικό και τους επικαιροποιημένους ΠΕΣΔΑ. Η βελτίωση της διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων και της περιβαλλοντικής αποκατάστασης ρυπασμένων χώρων από βιομηχανικά και επικίνδυνα απόβλητα. Η βελτίωση της συλλογής και επεξεργασίας αστικών λυμάτων κατά κατηγορία οικισμών.
Προτεραιότητα αποτελεί και η ενίσχυση της προσαρμοστικότητας στην κλιματική αλλαγή και η πρόληψη, διαχείριση και αποκατάσταση καταστροφών από πλημμύρες, καθώς και η διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας, με έμφαση στη βελτίωση του πλαισίου διατήρησης, διαχείρισης και αποκατάστασης του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας, καθώς και στην ανάσχεση της απώλειας της βιοποικιλότητας και της υποβάθμισης των λειτουργιών των οικοσυστημάτων.
Όνειρο ζω, μη με ξυπνάτε…
-Το νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα Υποδομών και Περιβάλλοντος
-Πρόβλεψη και για την οριζόντια διαχείριση απορριμμάτων στην Πελοπόννησο μέσω ΣΔΙΤ
-Καμία πρόβλεψη για την επαναλειτουργία του σιδηρόδρομου στην περιοχή μας
Μία από τις πλέον πετυχημένες διαφημίσεις στην ελληνική τηλεόραση ήταν αυτή με τον πλανόδιο ψήστη έξω από ένα ποδοσφαιρικό γήπεδο που έλεγε «όνειρο ζω, μη με ξυπνάτε…».
Θα μπορούσε να μεταφραστεί κατ’ αυτόν τον τρόπο και η δέσμευση του αρμόδιου υπουργείου ότι στο νέο ΕΣΠΑ έχει ενταχθεί και ο δρόμος Καλό Νερό –Τσακώνα. Ένα έργο με δεκάδες υποσχέσεις υλοποίησης εδώ και χρόνια, δεκάδες διακηρύξεις από τα πλέον επίσημα – υπουργικά- χείλη.
Στην προχθεσινή ανακοίνωση του αρμόδιου υπουργού Γ. Σταθάκη το συγκεκριμένο έργο εξαγγέλλεται για μία ακόμα φορά. Δεν έχουμε άλλη επιλογή παρά να τον πιστέψουμε.
Βέβαια, εκτός από τους «μπομπολόδρομους», στο νέο ΕΣΠΑ δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για το σιδηρόδρομο, για τη σύνδεση της Πάτρας, μέσω Πύργου, με την Καλαμάτα, ούτε καν η πρόβλεψη για την επαναλειτουργία του προαστιακού της μεσσηνιακής πρωτεύουσας.
Παρά τα παραπάνω, ας δούμε αναλυτικά τις νέες εξαγγελίες, με την ελπίδα ότι δε θα μείνουν στα λόγια, όπως και οι προηγούμενες.
Είκοσι τρία μεγάλα έργα υποδομής περιλαμβάνει το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014 - 2020» (ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ) του νέου ΕΣΠΑ, σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα της επιτροπής παρακολούθησης του προγράμματος, προϋπολογισμού 5,2 δισ. ευρώ.
Το ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ είναι, όπως αναφέρεται, το μεγαλύτερο από άποψη διαθέσιμων κοινοτικών πόρων Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ και συγχρηματοδοτείται τόσο από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), με 1,1 δισ. ευρώ, όσο και από το Ταμείο Συνοχής (ΤΣ), με 3,2 δισ. ευρώ, με τους εθνικούς πόρους να ανέρχονται σε 853 εκατ. ευρώ. Το επιχειρησιακό αξιοποιεί το 22% των κοινοτικών πόρων του νέου ΕΣΠΑ, το οποίο ανέρχεται σε περίπου 20 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη, πάντως, αποτελεί πρώτης τάξης πρόβλημα η λεγόμενη υπερδέσμευση (overbooking) του προγράμματος, καθώς ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων ξεπερνά τα οικονομικά μεγέθη του επιχειρησιακού. Έτσι, για να προχωρήσουν τα έργα θα χρειαστούν περισσότεροι πόροι, οι οποίοι προς στιγμήν είναι άγνωστο πού θα βρεθούν.
Στον Τομέα Μεταφορών τα 14 έργα είναι μεταξύ άλλων: Κατασκευή αυτοκινητόδρομου «Πάτρα – Πύργος, κατασκευή αυτοκινητόδρομου «Καλό Νερό - Τσακώνα». Στον Τομέα Περιβάλλοντος στα εννέα έργα υπάρχει κι αυτό που αφορά στην οριζόντια Διαχείριση Απορριμμάτων Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ.
Στόχοι
Στον Τομέα Μεταφορών στόχος του προγράμματος είναι η προώθηση της ολοκλήρωσης μέρους των υποδομών του βασικού διευρωπαϊκού δικτύου και η περαιτέρω ανάπτυξη ή αναβάθμιση του λεγόμενου αναλυτικού διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, με έμφαση στο οδικό και σιδηροδρομικό, αλλά και επιλεγμένες παρεμβάσεις λιμένων και αεροδρομίων.
Για τις θαλάσσιες μεταφορές, υπάρχει μια γενική περιγραφή: Η υλοποίηση εστιασμένων παρεμβάσεων σε λιμάνια του διευρωπαϊκού δικτύου που βελτιώνουν τις υφιστάμενες υποδομές και η βελτίωση της ασφάλειας ναυσιπλοΐας και της ασφάλειας των λιμενικών εγκαταστάσεων. Παρεμβάσεις σε λιμένες του διευρωπαϊκού δικτύου και αναβάθμιση ή εκσυγχρονισμός των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Για τις αεροπορικές μεταφορές: Η υλοποίηση εστιασμένων παρεμβάσεων σε αεροδρόμια του διευρωπαϊκού δικτύου σε νησιωτικές περιφέρειες, που βελτιώνουν τη συνδεσιμότητα των νησιών.
Επίσης, επιδιώκεται η προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών και ο εκσυγχρονισμός του συστήματος μεταφορών, με σύνδεση σιδηρόδρομων και αυτοκινητόδρομων με λιμάνια του διευρωπαϊκού δικτύου και ΒΙΠΕ.
Ακόμη, στόχος είναι η βελτίωση της ασφάλειας μεταφορών, με μείωση των τροχαίων ατυχημάτων μέσω βραχυπρόθεσμων παρεμβάσεων υψηλής αποδοτικότητας, αλλά και η βελτίωση της ασφάλειας ναυσιπλοΐας με εγκατάσταση ή βελτίωση συστημάτων διαχείρισης της θαλάσσιας κυκλοφορίας μέσων έρευνας και διάσωσης.
Επίσης, στην αεροναυτιλία επιδιώκεται η υλοποίηση οριζόντιων παρεμβάσεων μέσω προμήθειας κι εγκατάστασης σύγχρονων συστημάτων διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας.
Άλλος στόχος του προγράμματος είναι η ανάπτυξη και επέκταση βιώσιμων και οικολογικών αστικών μεταφορών, με έμφαση στην αύξηση της χρήσης περιβαλλοντικά φιλικών μέσων μεταφοράς με την κατασκευή - ολοκλήρωση έργων καθαρών αστικών και προαστιακών μεταφορών στα κύρια αστικά κέντρα της χώρας.
Ειδικότερα στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων προβλέπεται: Η χωριστή συλλογή και ανακύκλωση αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένης της κομποστοποίησης. Η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της ολοκληρωμένης διαχείρισης αποβλήτων, με βάση το Εθνικό και τους επικαιροποιημένους ΠΕΣΔΑ. Η βελτίωση της διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων και της περιβαλλοντικής αποκατάστασης ρυπασμένων χώρων από βιομηχανικά και επικίνδυνα απόβλητα. Η βελτίωση της συλλογής και επεξεργασίας αστικών λυμάτων κατά κατηγορία οικισμών.
Προτεραιότητα αποτελεί και η ενίσχυση της προσαρμοστικότητας στην κλιματική αλλαγή και η πρόληψη, διαχείριση και αποκατάσταση καταστροφών από πλημμύρες, καθώς και η διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας, με έμφαση στη βελτίωση του πλαισίου διατήρησης, διαχείρισης και αποκατάστασης του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας, καθώς και στην ανάσχεση της απώλειας της βιοποικιλότητας και της υποβάθμισης των λειτουργιών των οικοσυστημάτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου